انواع بذر خیار و نحوه‌ی کاشت آن


دسته بندی: زراعت
انواع بذر خیار  و نحوه‌ی کاشت آن

 خیار میوه‌ای بسیار خوشمزه است که به دلیل داشتن طرفداران زیاد در ابعاد بسیار بالایی کاشته می‌شود. جالب است بدانید این محصول در دسته کدوئیان تیره‌رنگ قرار دارد که بهترین مکان برای کشت آن مکانی است که آب‌وهوای گرم دارد و باید به صورت منظم آبیاری شود. بذر خیار از محصولاتی است که انواع مختلفی دارد بیشترین انواع این محصول در آسیای جنوبی دیده می‌شود. این مشخصات ذکر شده تنها بخشی از معرفی این میوه محبوب است اگر قصد پرورش این میوه را دارید با ما همراه شوید تا اطلاعات کافی در مورد انواع بذر خیار و نحوه‌ی کاشت آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

انواع خیار

اگر کشاورز هستید و قصد دارید بذرهای خیار تهیه نمایید به شما پیشنهاد می‌دهیم قبل از کاشت و خرید از تجربیات افرادی که در شرایطی مشابه با شرایط شما دارند استفاده نمایید. زیرا این محصول دارای انواع مختلفی هستند به همین دلیل بعد از بررسی‌های لازم می‌توانید بهترین بذر را انتخاب نمایید..  خیارها به دو دسته خیارهای درختی و زمینی تقسیم می‌شوند. خیارهای درختی بیشتر به همان خیارهای گلخانه‌ای گفته می‌شود که با توجه به نوع بذر می‌تواند به شکل‌های مختلف باشد. ظاهر این خیارها باریک، کشیده رنگ تیره و پوستی صاف دارند. معمولاً کشت این محصول در فصل‌های پاییز و زمستان است و به نسبت خیارهای زمینی نیاز به سم بیشتری دارند.

 انواع بذرهای خیار درختی

به طور کلی بذر خیار درختی  به سه دسته بذرهای هیبریدی یا همان ارگانیک و معمولی دسته‌بندی می‌شوند. در بذرهای ترا ریخته از دو بذری که دارای ویژگی‌های خوب هستند استفاده شده است تا بتوان یک نمونه از محصول باکیفیت تولید کرد. به‌عبارت‌دیگر اگر محصولی دارید که بسیار پربار است اما در برابر بیماری‌ها زیاد مقاوم نیست می‌توانید با محصول دیگری که در برابر بیماری‌ها مقاوم است را با روش‌های مخصوص ترکیب نمایید. در زیر به رایج‌ترین بذرها اشاره‌کرده‌ایم:

بذر خیار ویدا: این بذر برای محیط‌هایی که گرم هستند بسیار مناسب است. همچنین نسبت به اکثر بسیاری از بیماری‌ها بسیار مقاوم هستند و در زمان گل‌ریزی بوته‌ها بسیار پرگل می‌شوند.

بذر خیار داتیس: رقمی پرگل که ظاهر آن‌ها به صورت خیار قلمی است. این محصول را می‌توانید در دماهای مختلف بکارید. از مزایای این محصول این است که در برابر اکثر بیماری‌های رایج مانند زری برگ چنار، سفیدک پودری و موزاییک خیار مقاوم است.

بذر خیار صفا: این میوه نیز پرگل است و حدود 16 تا 18 سانتی‌متر است. اگر به دنبال میوه‌ای هستند که در برابر سرما و گرما و یا سفیدک مقاوم باشد این بذر بهترین انتخاب است.

بذر خیار هیبرید اوسمیوم: این میوه به نسبت نمونه‌های که تا به اینجا گفتیم کوتاه‌تر است و حدود 8 تا 10 سانتی‌متر است. پوست شفافی دارند و بسیار زودرس هستند. همچنین بوته‌های قوی دارد.

بذر خیار نگین: میوه این بذر حدود 16 تا 18 سانتی‌متر است و نسبت به اکثر بیماری‌ها مقاوم هستند.

انواع بذر خیار زمینی

خیارهای زمینی  ویژگی‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها طعم و عطر بسیار خوب آن‌ها است. خیارهای زمینی بیشتر در فصل تابستان کشت می‌شود زیرا این محصول نیاز به آفتاب زیاد دارد. به‌هیچ‌عنوان نباید در زمان رشد خیار از سم زیاد استفاده شود زیرا باعث کم‌بار شدن محصول می‌شود. بیشتر خیارهای درختی گوشت دار، هم‌اندازه و قطور است. بذرهای این محصول معمولاً ارگانیک هستند و در تولید آن‌ها از هیچ مواد شیمیایی استفاده‌نشده است. بهترین روش تشخیص خیارهای درختی از خیارهای گلخانه‌ای این است که در خیارهای زمینی می‌توانید بذرها را مشاهده نمایید. در زیر به چند نمونه از بذرهای خیار زمینی اشاره‌کرده‌ایم:

بذر خیار بینگو : بسیار قوی و به شکل بیضی با رنگ تیره هستند. این نوع بذر در برابر اکثر بیماری‌ها مقاوم هستند.

بذر خیار اصفهانی: این بذر را می‌توانید در فصل بهار، تابستان و حتی پاییز بکارید زیرا در برابر سرما مقاوم هستند. میوه‌های این درخت بین 5 تا 8 سانتی‌متر است. مزیت مهم دیگر ای محصول این است که در برابر اکثر بیماری‌ها مقاوم هستند.

بذر خیار سوپر استار هیبرید: اگر به دنبال بذری هستند که زودرس باشد این محصول بهترین انتخاب است. بوته‌های این بذر بسیار قوی هستند و به همین دلیل میوه آن‌ها حدود 14 ت 17 سانتی‌متر رشد می‌کنند.

نحوه‌ی کاشت بذر خیار

 قبل از اینکه اقدامات لازم را برای کاشت محصول انجام دهید باید خاک و شرایط آب‌وهوایی را بررسی نمایید. خیار به خاک غنی نیاز دارد. حال باید قبل از کاشت بذرها را به مدت 48 ساعت در آب قرار دهید سپس برای گرفتن آب اضافی بذرها را در چند لایه دستمال‌کاغذی بگذارید تا جوانه بزند. دقت داشته باشید در مدت‌زمانی که بذرها در دستمال است نباید بگذارید دستمال خشک شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که خیار بعد از به ثمر نشستن فضای نسبتاً زیادی را اشغال می‌کند پس بهتر فضای مناسبی را برای آن انتخاب نمایید. از این‌رو اگر قصد دارید بذر را در گلدان بکارید گلدان مناسب و اگر در باغچه می‌خواهید بکارید در فواصل مشخص آن‌ها را بکارید تا فضای کافی برای رشد آن‌ها داشته باشید. خاکی که انتخاب می‌کنید به شما این امکان را می‌دهد که از بروز بیماری‌های رایج برای گیاه جلوگیری کنید پس در زمان کاشت از خاک‌های مناسب مانند خاک‌های آماده کمپوست استفاده کنید.

برای کاشت بذرها را در عمق 1 تا 2 سانتی‌متری قرار دهید. در زمان کاشت بهتر است 3 تا 5 بذر را در هر گود تا فاصله نیم سانتی از یکدیگر قرار دهید. سپس بافاصله یک متری دوباره به همین روش ادامه بذرها را بکارید. بعد از کاشت بذرها بر روی آن‌ها خاک نرم بریزید سپس بر روی آن‌ها آب بریزید البته آبیاری نباید با فشار انجام شود به همین منظور بهتر است از آب‌پاش استفاده کنید. اکثر بذرهای خیار بعد از کاشت نیاز دارند که بین 6 تا 7 ساعت در روز در زیر نور خورشید باشد. اگر بذرها را در داخل گلدان می‌کارید سعی کنید این شرایط را مهیا نمایید.

زمانی که گیاه رشد کرد و به مرحله دو برگه شدن رسید برگی را که شاداب‌تر است را نگه‌دارید و برگ دیگر را از پایین و به‌آرامی با قیچی مخصوص قطع نمایید. اگر در این مرحله احساس می‌کنید که‌برگ‌ها شادابی لازم  را ندارند می‌توانید  از کودهای مکمل استفاده نمایید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که خاک باید همواره مرطوب باشد اما این موضوع به این معنی نیست که  خاک گلدان همیشه خیس باشد بلکه به‌محض خشک شدن خاک با روشی که در بالا توضیح داده‌ایم آبیاری به‌اندازه انجام شود. بیشتر افراد صاحب دانش و تجربه در این زمینه پیشنهاد می‌دهند که در زمان گلدهی بهتر است پای بوته‌ها کمی خاک ریخته شود تا بوته‌ها کمی قوی‌تر شوند.

شرایط مساعد برای کاشت خیار رسمی

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های خیار در ایران و اکثر کشورهای دیگر خیار رسمی زادگاه اصلی این خیار در روم است. در کل این گیاه مانند نمونه‌های دیگر خزنده و کرک دار است و در دسته گیاهان تک پایه قرار دارد. در زمان گل ریزی معمولاً دارای گل های نر و ماده است. پرورش این گیاه کار بسیار سختی نیست اما مانند هر گیاه دیگری نیازی به مراقبت دارد. این موضوع را به خاطر بسپارید که در هیچ یک از مدل‌های این محصول به روش نشا کشت را انجام ندهید زیرا ریشه‌های این گیاه بسیار حساس است و خیلی سریع ممکن است تحت تأثیر جابه جایی قرار بگیرد.  در کل برای مهیاکردن شرایط مناسب باید به موارد زیر توجه نمایید:

·       دما: اگر قصد کاشت بذر را دارید بهترین دما، دمای بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد است و سپس بهترین دما برای مرحله جوانه‌زنی بین 17 تا 20 درجه سانتی گراد است.

·       نور: برای رشد بهتر این گیاه باید نور کافی و مستقیم را مهیا نمایید. در بیشتر مواقع نور کم باعث پژمردگی گیاه می‌شود.

·       خاک: خاک مناسب برای رشد این گیاه خاکی است که نرم و سبک باشد. PHنیز بین 5.5 تا 6.7 است.

·       آبیاری: بهترین زمان برای آبیاری بین 5 تا 7 روز است. دقت داشته باشید این گیاه به آبیاری بسیار حساس است در نتیجه سعی کنید آبیاری‌های منظمی داشته باشید.