راهنمای کامل خرید علف زن


دسته بندی: مکانیزاسیون
راهنمای کامل خرید علف زن

علف‌های هرز یکی از گیاهان خودرو هستند که در اکثر زمین‌ها کشاورزی و باغچه‌ها مشاهده می‌شوند. این علف‌ها اگر در زمان لازم زده نشوند باعث می‌شود که تمام مواد مغذی موجود در خاک را بگیرند و اجازه رشد به دیگر گیاهان ندهند. حال با پیشرفت تکنولوژی مکانیزم کلی ادوات کشاورزی تغییر کرده است علف زن‌ها نیز از این قانون مستثنا نیستند و می‌توان در بازار علاوه بر انواع علف زن‌ دستی نمونه‌های دیگری از آن‌ها که شامل علف زن‌های برقی، شارژی و بنزینی است را مشاهده کرد. اطلاعات مهم و مفیدی در مورد علف زن وجود دارد که می‌تواند به شما در زمان خرید و نحوه نگهداری و تعمیر آن کمک کند پس اگر خرید و یا تعمیر این دستگاه رادارید با بازار بزرگ کشاورزی همراه شوید تا اطلاعات کافی به دست آورید.

دستگاه‌های اولیه علف زن

نوع ساده و اولیه این دستگاه داس بود در زمان استفاده از داس‌ها افراد باید انرژی زیادی می‌گذاشتند تا بتوانند یک قسمت کوچکی از علف‌های زمین خود را بزنند اما در حال حاضر باوجود علف زن‌های برقی و یا بنزینی می‌توان با کمترین انرژی انسانی مساحت زیادی را از علف‌های هرز نجات داد. علف زن‌ها تنها برای زدن علف‌های هرز استفاده نمی‌شوند بلکه در مواردی برای یونجه، علوفه و موارد دیگر ازاین‌دست استفاده می‌شود. البته در تاریخچه این دستگاه آمده است که اولین دستگاه‌ها برای استفاده در زمین‌های ورزشی و باغ‌های گران‌قیمت بود و کم‌کم  از سال 1830 به صورت رسمی این دستگاه ثبت شد و بعد از بررسی ایمن بودن دستگاه آن را به تولید انبوه رساندن تا بتوان از آن برای کاربردهای مختلف استفاده کنند. جالب است بدانید در نمونه‌های اولیه این دستگاه از نیروی چهارپایانی مانند اسب و الاغ استفاده می‌کردند و بعد از گذشت نیم قرن با پیشرفت تکنولوژی برای تأمین انرژی از ماشین‌های بخار نیز استفاده کردند.

قسمت‌های مهم در دستگاه علف زن

دستگاه‌های علف زن در دسته ادوات کشاورزی ساده قرار دارند که از چند بخش ساده تشکیل‌شده‌اند. موتور، میله واسط، قسمت برنده، فیلتر و لوازم اضافی از قسمت‌های بسیار مهم در این دستگاه هستند. موتور در این دستگاه مانند هر دستگاه دیگر نقش اصلی را ایفا می‌کند. موتورها می‌توانند از نوع برقی، شارژی و یا بنزینی باشند، حال بستگی به میزان استفاده کاربر از دستگاه دارد که چه نوعی از این ‌دستگاه را انتخاب نماید.  همچنین با توجه به مدل دستگاه طول میله متغیر است به عنوان مثال اگر دستگاه شما دستی است طول میله کوتاهی دارد اما در نقطه مقابل اگر به صورت چرخ‌دار است طول میله بلندتری دارد.

همان‌طور که میدانید یک دستگاه علف زن باید دارای یک قسمت برنده قوی باشد تا بتواند تمامی علف‌های هرز و یا موارد مشابه دیگر را به راحتی بزند. حال قسمت‌های برنده می‌تواند به صورت تیغه‌های فلزی و یا توچی نخ باشد که هرکدام نیز شکل‌های مختلف دارد به عنوان مثال تیغه‌های فلزی می‌تواند به صورت 2 تا 8 پره یا تیغه دار باشد و یا در مدل برنده توچی نخ می‌تواند به صورت دندانه‌دار، گرد، مغز دار و یا مربعی باشد. علاوه بر موارد ذکر شده این دستگاه می‌تواند شامل لوازم جانبی باشد که هرکدام از این لوازم می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال مدل پشتی دار می‌تواند دارای کوله‌های باشد که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند و یا دارای قسمت‌های جداگانه برای هرس درختان داشته باشد.

خرید هوشمندانه علف زن

برای اینکه بتوانید یک خرید هوشمندانه داشته باشید باید دقت کنید که دستگاه خریداری کنید که توان و قدرت مناسبی با فعالیت شما دارد. به عنوان مثال دستگاهی که قرار است یک باغچه کوچک را پاک‌سازی کند با یک دستگاهی که قرار است یک زمین کشاورزی بزرگ را پاک‌سازی کند کاملاً متفاوت است. همچنین دستگاه باید در حین کار تعادل داشته باشد به این صورت که در زمان کار به یک‌باره سرعت نگیرد تا به کاربر آسیبی وارد شود.همان‌طور که گفتیم تیغه‌ها نقش مهمی را در این دستگاه ایفا می‌کنند پس باید دارای کیفیت خوبی باشند. اگر از نوع بنزینی هستند نباید به صورتی باشد که آلودگی هوا و صوتی زیادی ایجاد کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم در زمان خرید به دستگاه‌هایی اعتماد کنید که دارای خدمات پس از فروش هستند و محصولات خود را گارانتی می‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده باید به نکات زیر نیز توجه نمایید:

·       همان‌طور که می‌دانید بهترین و راحت‌ترین راهکار برای چیدن چمن و علف‌های هرز در یک زمین استفاده از این‌ دستگاه است پس دقت نمایید که قرار است در زمان استفاده بر روی چه میزان چمن و یا علف کارنمایید.

·       موضوع مهم بعدی مساحت زمینی است که بر روی آن کار می‌کنید.. در مورد این پارامتر دقت کنید که سطح زمین به صورت مسطح است یا تپه‌ای یا اینکه چه نوع علفی در این زمین وجود دارد. منظور از نوع علف میزان سفت و یا نرم بودن ریشه علف‌ها است.

·       پارامتر مهم بعدی موانعی است که ممکن است در زمین وجود داشته باشد این موانع می‌تواند شامل باغچه‌های گل و یا درخت‌ها باشد.

انواع دستگاه‌های علف زن

همان‌طور که گفتیم دستگاه علفزن یا علفتراش شامل نمونه‌های مختلفی است که در زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم:

علف زن دستی: این دستگاه بیشتر برای زمین‌هایی با مساحت کم‌کاربرد دارد. نمونه محصول را می‌توانید با دسته‌های مختلف مشاهده کنید. به عنوان مثال یک نمونه دستگاه دسته‌کوتاه دارد که برای استفاده خانم‌ها و  یا یک باغچه بسیار کوچک استفاده می‌شود. نمونه دیگر آن  دسته‌های بلند است که فرد می‌تواند آن را بر روی قسمت‌هایی از زمین که علف هرز دارد بگذارد، در این مدل فرد باید سرعت راه رفتن خود را با سرعت دستگاه تنظیم نماید.

علف زن برقی: این دستگاه دارای موتور الکتریکی است. این دستگاه به نسبت نمونه‌های دستی پر قدرت تر است و به نسبت نمونه‌های بنزینی نیز آلودگی صوتی و هوایی کمتری دارد و همچنین نگهداری و تعمیر این دستگاه به نسبت دو دستگاه یاد شده آسان‌تر است. البته باید بدانید این دستگاه معایبی از جمله نیاز به برق و پیچیدگی سیم در حین استفاده را دارد.

علف زن کوله‌پشتی: نمونه دیگری از این محصول به صورت کوله‌پشتی در بازار موجود است که بیشتر برای حاشیه زنی استفاده می‌شود. استفاده از این‌ دستگاه بسیار راحت است و کاربر در زمان استفاده از آن کمتر خسته می‌شود.  تنها مشکلی که این دستگاه دارد این است که به نسبت نمونه‌های دستی و برقی بیشتر به تعمیر و نگهداری نیاز خواهد داشت.

علف زن بنزینی: ماشین‌های بنزینی  دارای قدرت و سرعت  نسبتاً بالایی است به صورتی که می‌تواند در کمترین زمان علف‌های بیشتری را بزند. اما این دستگاه علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و هوایی یک مشکل دیگر دارد و آن تعمیر و نگهداری است. اگر زمین کشاورزی و یا باغ شما بزرگ است و موانع زیادی مانند درخت و یا گل دارید بهترین انتخاب می‌تواند این دستگاه باشد زیرا می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید و نگرانی برای پیچ‌خوردگی سیم و یا نبود برق نداشته باشید.

علف زن موتوری: اگر مساحت زمین و باغ شما بیش از 200 متر مربع است بهترین انتخاب می‌تواند این دستگاه باشد.این محصول به دو صورت سرنشین دار و معمولی تولید می‌شود. با توجه به نوع کاربری این دستگاه با توان بالا تولید می‌شود. نوع موتوری این محصول به نسبت نمونه‌های ذکر شده قیمت بالاتری دارد.

نکات ایمنی در زمان استفاده از دستگاه علف زن

·       با توجه به مکانیزمی که این دستگاه دارد باید حتماً کاربر هوشیار باشد و به‌هیچ‌عنوان قبل از استفاده از الکل و یا داروهایی که هوشیاری آن را تحت تأثیر قرار داده است مصرف نکرده باشد.

·       در زمان استفاده اپراتور باید تجهیزات ایمنی از جمله کلاه ایمنی، دستکش، چکمه، عینک ایمنی و لباس‌های ایمنی استفاده کند.

·       در زمان شرایط آب و هوایی مساعد ازاین‌دست گاه استفاده شود به‌هیچ‌عنوان در زمان رعدوبرق، طوفان و یا مه استفاده نشود.

·       قبل از استفاده به مسیری که قرار است از دستگاه استفاده شود دقت نمایید و هرگونه مانعی مانند سنگ، بطری ، کاج، چوب و یا مواردی ازاین‌دست را از میان بردارید.

·       در زمان استفاده دقت نمایید که فاصله با دیگر افراد، حیوان و حتی وسایل نقلیه دیگر را رعایت نمایید. فاصله امن در زمان استفاده حدود 15 متر است.

·       به‌هیچ‌عنوان در زمان استفاده به یک‌باره جهت دستگاه را تغییر ندهید. شیب مجاز برای استفاده از دستگاه حدود 15 درجه است.

·       علاوه بر موارد ایمنی ذکر شده سعی نمایید برای بالا بردن طول عمر دستگاه به صورت مداوم موتور، روغن، فیلتر و شمع‌ها را چک نمایید. دقت داشته باشید در زمان تعمیر و سرویس موتور دستگاه حتماً خاموش باشد.