کنترل شرایط محیطی گلخانه ها با استفاده از سیستم مه پاش


دسته بندی: گلخانه
کنترل شرایط محیطی گلخانه ها با استفاده از سیستم مه پاش

کمبود رطوبت و دمای بالای هوا در فصل های گرم سال معمولا برای بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه مشکل ساز بوده و موجبات افت محصول تولیدی و در نتیجه سود اقتصادی پایین را سبب می شود .
کمبود رطوبت و دمای بالای هوا در فصل های گرم سال معمولا برای بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه مشکل ساز بوده و موجبات افت محصول تولیدی و در نتیجه سود اقتصادی پایین را سبب می شود .
راه حل این موضوع نیز تنها و تنها خنک سازی و رطوبت زنی محیط داخل گلخانه به هر روش ممکن می باشد اعم از احداث گلخانه در مناطق خنک و نسبتا مرطوب و استفاده از این هوای خنک و مرطوب جهت تهویه گلخانه با استفاده از فن ها ی قوی و همچنین پنجر ه های سقفی یا استفاده از سیستم های خنک کننده فن و پد مرسوم و یا سیستم های خنک کنده و رطوبت زن که مه پاش یا مه ساز نامیده می شود.
مزایای عمده سیستم ها ی مه پاش گلخانه به شرح زیر می باشد:
- این سیستم جهت اطمینان خاطر خریداران محترم توسط متخصصین شرکت به صورت مجزا برای هر نوع گلخانه و هر نوع گیاه کاشته شده و تحت هر شرایط آب و هوایی و با توجه به نیاز و خواست مصرف کننده طراحی شده و اجرا می گردد تا شرایط دلخواه مصرف کننده تا حد امکان فراهم شده و رضایت خاطر خریداران محترم فراهم گردد.
علاوه بر موارد فوق سیستم ارائه شده توسط این شرکت در مقایسه با سیستمهای خارجی موجود و یا فن وپد مرسوم که اکثرا به صورت غیر مهندسی طراحی و نصب شده و کارایی لازم را ندارند کاملا مقرون به صرفه بوده و نیاز مصرف کننده را به صورت کامل برآورده می نماید.
- مزیت عمده ای که این سیستم ها نسبت به سیستم های مرسوم دیگر دارا هستند انعطاف پذیری بسیار بالای آنهاست بدین معنی که افزایش و یا کاهش ظرفیت سرمایشی و رطوبت زنی آنها و یا افزایش فضای مورد عمل آنها به راحتی امکان پذیر بوده و همچنین نیاز به هیچگونه تغییر ساختمانی و کلی در محیط گلخانه برای نصب ندارند و همچنین می توانند با تاسیسات دیگر موجود در گلخانه همچون سیستم های تهویه گلخانه ، فن گلخانه ، هیترها و... به صورت همزمان عمل نموده و شرایط کاملا مطلوبی را در داخل فضای گلخانه به وجود آورند.
- تکنولوژی به کار گرفته شده در سیستمهای مه پاش قادر به تولید ذرات آب با اندازه تقریبی بین 3 تا 20 میکرون ( بسته با نازل مورد استفاده) می باشد که این ذرات به سرعت در هوا تبخیر شده و موجب خنکی و مرطوب شدن هوا می گردد، لذا در نتیجه این عمل سطح رطوبت و دمای کنترل شده ای در داخل فضای گلخانه به وجود می آید که از بسیاری از آفات و بیماریها وخشکی گیاه جلوگیری نموده و موجب رشد و رویش مداوم و محصول دهی گیاه می گردد.
- مزیت دیگر ی که در این سیستم قابل اجرا می باشد این است که با استفاده از نازل های مخصوص سرامیکی امکان سم پاشی و ضد عفونی کل فضای گلخانه به صورت همزمان و بدون استفاده از نیروی انسانی و همچنین سم پاش های مرسوم که در صد زیادی از سم استفاده شده را به خاطر تولید قطرات درشت محلول سم هدر می دهند وجود دارد و در واقع این سیستم همانند سم پاش های فوگر ولی با مزیت همزمانی و یکنواختی سم پاشی در کل فضا اقدام به سم پاشی محیط می نماید.
- این سیستم ها شریط محیطی یکنواختی را در کل فضا و در تمامی ساعات روز به وجود می آورند و با استفاده از کنترلرهای اتوماتیک دیگر نیازی به کنترل دستی و تکیه بر تشخیص نیروی انسانی جهت کنترل شرایط محیطی نمی باشد که در نتیجه یاعث رشد و پرورش گیاهان به صورت یکنواخت و بسیار مناسب شده و همچنین از خطاهای انسانی که در گاهی مواقع موجبات خسارات جبران ناپذیری را فراهم می آورد جلوگیری می نمایند.