اطلاعاتی جامع درباره سمپاش باغی و نکات کلیدی درباره خرید آن


دسته بندی: مکانیزاسیون
اطلاعاتی جامع درباره سمپاش باغی و نکات کلیدی درباره خرید آن

آفات گیاهی بسیار ریز هستند و تا حد زیادی با چشم دیده نمی‌شوند حال می‌توان با استفاده از سمپاش‌ها اکثر این موجودات ریز را هدف قرار داد و از بین برد. سمپاش‌ها می‌توانند مشابه باران عمل کنند و تمام قسمت‌های یک درخت یا یک مزرعه را پوشش بدهند این عملکرد مختص به یک مدل خاص نیست و در تمامی مدل‌های سم‌پاش باغی می‌توان این مورد را مشاهده کرد. این دستگاه می‌تواند مشابه یک باران ملایم عمل کند و هیچ گونه آسیب و صدمه‌ای به گیاه وارد نمی‌کند. همچنین باعث می‌شود با سرعت بالا تمامی قسمت‌های گیاه را به صورت منظم و یکنواخت سمپاشی کرد. علاوه بر موارد ذکر شده شما می‌توانید هزینه‌های سم‌پاشی به صورت چشمگیری کاهش دهید و در قبال آن راندمان کار را بالا ببرید. در کل سم‌پاش‌ها را می‌توانید به منظور مقابله با آفات، حشرات، قارچ‌ها، رشد بی‌رویه علف‌های هرز، سم‌پاشی گیاهان و درختان و حتی محافظت از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. حال همراه ما باشید تا با نکاتی که در مورد سمپاش باغی وجود دارد بیشتر آشنا شوید.

نکات مهم در خرید سم‌پاش باغی

در زمان خرید سمپاش باغی بهتر است به نکات زیر توجه نمایید:

·      قیمت سمپاش باغی : اولین و مهم‌ترین فاکتور برای خرید این دستگاه قیمت است. در زمان خرید این دستگاه با توجه به کیفیت و اینکه ساخت چه شرکتی است ممکن است با قیمت‌های متفاوتی مواجه شوید. پیشنهاد می‌کنیم دستگاهی را بخرید که با نیاز شما همخوانی داشته باشد و از این طریق در هزینه‌ها صرفه‌جویی نمایید.

·       میزان حجم پاشش: در مورد این دستگاه باید به میزان پاشیدن سم توجه کنید. معمولاً در مدل سم‌پاش پشتی موتوری لانسی حدود 8 تا 12 متر در حجم مناسب است. به همین دلیل است که می‌توان زمین‌های زراعی را با سرعت بالایی سم‌پاشی کرد.

·       قدرت: مورد بعدی قدرت  دستگاه است. بیشتر برندها برای خاص کردن محصول‌های خود مانور خوبی بر روی قدرت محصول خوددارند. حال این موضوع کاملاً به شما بستگی دارد ولی در کل یک دستگاه با قدرت بالا می‌تواند بسیار کارآمدتر و بهتر باشد.

·       ظرفیت: در تمامی دستگاه‌های سمپاش باغی به‌ویژه دستگاه پشتی موتوری لانسی مسئله ظرفیت بسیار مهم است و این موضوع کاملاً بستگی به زمینی که قصد درآید سم‌پاشی کنید دارد.

·       وزن دستگاه: یک دستگاه سبک را می‌توانید به‌راحتی جابه‌جا کنید و از ما بین درختان و محصولات کشاورزی خود بگذرید اما این موضوع را باید در نظر بگیرید هر دستگاه سبکی مناسب نیست زیرا گاهی دستگاه‌های سبک مخزن کوچکی دارند و از تجهیزات پلاستیکی و غیر مستحکم استفاده کرده‌اند.

·       صدا: به‌طور طبیعی سمپاش ها سروصدای زیادی هستند اما در حال حاضر  دستگاه‌های تولید می‌شوند که سروصدای بسیار کمتری دارند.

·       مصرف کم: همان‌طور که میدانید این دستگاه با موتور کار می‌کند و موتور برای تأمین انرژی موردنیاز خود به سوخت و یا یک جریان الکتریکی نیاز دارد حال در این بین دستگاهی با کیفیت‌تر است که سوخت کمتری دارد.

·       استارت راحت‌تر: معمولاً دستگاه‌های سم‌پاش از دستگاه‌هایی هستند که به صورت مداوم استفاده نمی‌شوند ازاین‌رو ممکن است بعد از هر بار استفاده تا چند ماه بدون استفاده باشند حال دستگاهی با کیفیت است که بعد از مدتی بتوان به‌راحتی و خیلی سریع آن را روشن کرد. اغلب در نمونه‌های بی‌کیفیت مشکلاتی در استارت زدن دستگاه مشاهده می‌شود.

·       کشور سازنده: یکی از پارامترهای مهم دیگر در خرید سمپاش کشور سازنده است. زیرا برخی از کشورها هستند که چندین سال است در زمینه تولید این دستگاه تجربه دارند و دستگاه‌های باکیفیتی تولید می‌کنند.  بهترین دستگاه‌ها در دنیا برندهای میتسوبیشی، یوکوماها، هیوندای، سولو، اکر، دیانا، زاگ است.

قسمت‌های مهم در سمپاش باغی

سم‌پاش فرغونی یکی از سمپاشهای رایج باغی است به همین دلیل در این قسمت در مورد قسمت‌های مهم این دستگاه توضیح داده‌ایم:

·       شاسی: به صورت کلی سمپاش فرغونی دارای یک مخزن بزرگی است که بین 100 تا 200 لیتر ظرفیت دارد و درد کنار آن یک پمپ و موتور قدرتمند قرار دارد. حال برای جابه‌جای این قسمت‌ها باید دارای یک شاسی قوی باشد تا بتوان به‌راحتی آن را در باغ جابه‌جا کرد. شاسی اغلب از جنس فولاد هستند و در محل قرارگیری مخزن و موتورپمپ قرار دارد. شاسی‌ها دوچرخ لاستیکی دارند که بر روی یک‌پایه قرارگرفته‌اند. دو دستگیره در قسمت جلویی شاسی وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی به ماشین‌آلات مخصوص کشاورزی وصل نمایید.  به صورت کلی این شاسی‌ها در این نوع دستگاه‌ها نقش مهمی دارند.

·       مخزن: مخزن‌ها در هر سمپاشی با توجه به‌اندازه‌ای که دارد متفاوت است به‌طور میانگین مخزن‌ها در مدل فرغونی بین 100 تا 200 لیتر هستند. مخزن‌ها اغلب به صورت استوانه‌ای هستند و با نمونه‌های دستی کاملاً متفاوت است. مخزن در اکثر مواقع از جنس پلاستیک فشرده باکیفیتی اند که در برابر ضربه نسبتاً مقاوم هستند.

·       موتور: یکی از قسمت‌های مهم در هر سمپاش موتوری است. در اصلی این قسمت، قیمت دستگاه ا مشخص می‌کند. موتورها می‌تواند ازنظر مدل و ظرفیت متفاوت باشد. یک سم‌پاش با موتور  تک سیلندر چهارزمانه با دور موتور 3600 که دارای استارت هندلی است می‌تواند به یک سم‌پاش با کیفیت باشد که نیازهای یک باغ نسبتاً بزرگ را در کمترین زمان سم‌پاشی نماید.

·       پمپ: پمپ‌ها در طراحی کلی سمپاش‌ها نقش مهمی را دارند. در اصل قرار است با این قطعه ما به هدف نهایی‌مان برسیم. حال باید این قطعه  دارای وزنی سبک و قدرت بالا باشد. پمپ‌های سم‌پاش‌ها به صورت روتاری و یا پستونی هستند که اغلب در سمپاش‌های فرغونی از دستگاه‌های پیستون استفاده می‌شود زیرا با فشار و قدرت بالایی این کار را انجام می‌دهند.

·       شلنگ‌ها: شلنگ‌ها در اصل توان و قدرت خود را مدیون موتور هستند. هرچه قدرت موتور در تأمین پمپاژ دستگاه بهتر باشد شلنگ‌ها می‌توانند با قدرت بهتر سمپاشی را انجام دهد. حداکثر متراژی که یک شیلنگ سمپاش فرغونی می‌تواند داشته باشد 50 متر است.

·       لانس: این قسمت قرار است سم را به قطرات ریز بر روی سطح موردنظر بپاشد. لانس ها یک لوله‌های بلند ضدزنگ هستند. حال اگر قصد دارید این قطرات ریزتر باشد حتماً به این قسمت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

·       صافی: قسمت دیگری که در سمپاش فرغونی وجود دارد صافی است. این قطعه کمک می‌کند که هرگونه گرفتگی مانند جرم‌گرفتگی که مانع اجرای درست عملیات می‌شود را برطرف نمایید. البته هر از گاهی باید این قطعه را تمیز نمایید.

عوامل مؤثر بر قیمت سمپاش

عوامل متعددی بر روی قیمت سمپاش‌ باغی دخیل است که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید خرید بهتری داشته باشید. در زیر به این عوامل تأثیرگذار اشاره‌کرده‌ایم:

·       قدرت و ظرفیت دستگاه سمپاش

·       کیفیت و کارایی دستگاه

·       با توجه به نوع مدل

·       برند و کشور تولیدکننده سمپاش

تعمیر و عیب‌یابی سمپاش باغی

خرابی و تعمیر در دستگاه‌ها کاملاً طبیعی است و هر دستگاهی با هر درجه کیفیتی ممکن است خراب شود. معمولاً در تولید دستگاه‌های با کیفیت این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند به همین دلیل سعی شده است که علاوه بر بالا بودن کیفیت دستگاه، دستگاه‌ها به صورتی باشند که در صورت خرابی بتوان خیلی سریع تعمیر شوند. سمپاش‌ها نیز از این قانون مستثنا نیستند و ممکن است بعد از یک دوره استفاده با مشکلات زیادی همراه شوند. در زیر به چند مورد از مشکلاتی که ممکن است برای سمپاش‌های باغی رخ بدهد اشاره‌کرده‌ایم:

 گیرپاژ کردن پمپ‌ها یکی از مشکلاتی است که در سمپاش‌های موتوری و دستی دیده می‌شود. این مشکل در دستگاه‌های دستی در قسمت اهرم تأمین قدرت و در مدل‌های برقی و بنزینی در قسمت شفت خروجی دیده می‌شود. پمپ‌ها در نمونه‌های سیلندر پیستونی نیز می‌تواند عاملی برای گیرپاژ شدن دستگاه باشد. حال می‌توان با یک روان کاری مناسب این مشکل را برطرف کرد. تعمیر این مشکل برای دستگاه‌های دستی کار نسبتاً ساده است اما در مدل‌های موتوری پیشنهاد می‌دهیم از افراد خبره کمک بگیرید.

نشتی در دستگاه‌های سمپاش یکی از مشکلات بزرگی است که علاوه بر خرابی دستگاه می‌تواند باعث مسمومیت‌های انسانی و یا هدر رفتن حجم بالایی از سموم شود. این مشکل می‌تواند به دلیل ضربه، فرسودگی و یا خرابی در قسمت اتصالات و یا حتی مخزن دستگاه باشد. در بیشتر مواقع بهتر است برای اطمینان بیشتر قطعه موردنظر تعویض شود.

هرگونه مسدود شدن از مخزن تا لانس می‌تواند عملکرد دستگاه را کاهش دهد. برای رفع این مشکل می‌توانید خیلی راحت با یک‌بار شستشو ساده گرفتگی را رفع کنید.

لانس سم‌پاش ممکن است بعد از مدتی فرسوده شوند و نتوان مانند روزهای اول با آن کارکرد. در این مواقع بهتر است برای بالا بردن عملکرد دستگاه به صورت کلی لانس را تعویض نمایید.

نکات مهم در زمان استفاده از سمپاش

·       در زمان استفاده سعی کنید سمپاش را به صوت دقیق تنظیم کنید زیرا در برخی از مواقع سم به صورت قطرات درشت بر روی گیاه پاشیده می شود که در این مواقع اثر بخشی چندانی ندارد.

·       سعی کنید در قسمت هایی که آب جاری وجود داد  و یا محل آبشخور حیوانات است سم‌پاشی را با احتیاط بیشتر انجام دهید.

·       فردی که قرار است سمپاشی کند باید لباس ایمنی، کلاه، عینک و ماسک استفاده کند. زیرا در بیشتر مواقع احتمال ایجاد مسمومیت‌های شدید وجود دارد.

·       سم‌ها اصولاً انواع مختلفی دارند دقت کنید که سمی را انتخاب کنید که مرتبط با آفت باشد. همچنین برخی از سم‌ها برای قبل از ایجاد آفت است درنتیجه باید د زمان مخصوص استفاده شود.

·       حتماً بعد از تمام شدن مراحل سمپاشی دستگاه را کاملاً تمیز و ضدعفونی نمایید.

·       اگر مقداری از سمی که تهیه‌کرده‌اید باقی‌مانده است آن را در محلی مناسب قرار دهید و بر روی ظرف موردنظر توضیح کامل در مورد نوع محصول یادداشت کنید.