بهترین نوع نایلون گلخانه


دسته بندی: گلخانه
بهترین نوع نایلون گلخانه

در گذشته های نه چندان دور از پوشش‌های سبز در گلخانه‌ها استفاده می‌کردند که به دلیل معایبی که داشت در بیشتر مناطق منسوخ شد و به جای آن از نایلون‌ گلخانه‌ای برای پوشش گلخانه‌ها استفاده کردند. در تولید این نایلون‌ها با توجه به اینکه مختص گلخانه‌ها است از مواد افزودنی خاصی مانند یو وی، آنتی باکتریال، مادون قرمز و مواد مفید دیگر استفاده می شود. تمامی این مواد در راستای بالا رفتن طول عمر محصول و پرورش بهتر گیاهان بود. همچنین این نایلون‌ها در برابر هرگونه ضربه، خوردگی و اشعه‌ی مضر بسیار مقاوم هستند و می‌توانید تا چندین سال از آن‌ها استفاده کرد.  یکی از ویژگی‌های مهمی که در این گروه از نایلون‌ها وجود دارد ضخامت است. معمولاً ضخامت نایلون‌های گلخانه حداقل 6 میلی‌متر است که باعث می شود علاوه بر اینکه نور را به خوبی از خود عبور دهد باعث شود استحکام خوبی در برابر شرایط جوی از جمله باد، باران، برف و موارد دیگر داشته باشد. همراه ما باشید تا در ادامه بیشتر با نایلون گلخانه آشنا شوید.

 بهترین پوشش گلخانه

با وجود ضخامت بالایی که نایلون‌ گلخانه دارد باید در زمان نصب به این نکته توجه کنید که از سازه‌های مستحکم فلزی استفاده نمایید تا تحمل وزن نایلون را داشته باشد. یکی از موارد مهمی که در محیط گلخانه‌ای بسیار مهم است عدم وجود شبنم است زیرا شبنم‌ها باعث می‌شود که نور به خوبی وارد محیط نشود و یا حتی در برخی از مواقع که شبنم زیادی  بر روی نایلون‌ها جمع می شود باعث سوختی گیاهان می شود و رشد آن‌ها را مختل می‌کند.  بهتر است بدانید نایلون‌های گلخانه معمولاً حدود 2 تا 3 سال عمر مفید دارند و بعد از آن بهتر است تعویض شوند. نایلون‌های گلخانه در انواع مختلفی از جمله نایلون پلی اتیلن،کوپلیمر، پلی وینیل و پلی کربنات است. نایلون پلی اتیلن را می‌توانید تا دو سال استفاده کنید و بعد از آن در صورت خراب شد تعمیر و تعویض نمایید. حداکثر طول عمر نایلون‌های گلخانه مربوط به نایلون‌های پلی کربنات است که از دو لایه پلی کربنات و پلی اتیلن تشکیل شده است. این محصول اگر به درستی استفاده شود تا ده سال می توان از آن‌ها استفاده کرد.

ویژگی‌های مهم نایلون‌های گلخانه

در زمان انتخاب بهترین پوشش گلخانه باید به یک سری از ویژگی‌های مهم توجه نمایید. در زیر به این نکات مهم اشاره‌کرده‌ایم:

دوام: اولین و مهم‌ترین نکته این است که شما به دوام نایلون گلخانه توجه داشته باشید. قطعات گلخانه‌های در محیط‌های بیرون از ساختمان احداث می‌شوند و ممکن از است در برابر شرایط بد هوایی قرار بگیرند و حتی در برخی از مواقع نیاز است که در مانع خوبی در برابر باد و باران و یا حتی نور مستقیم خورشید باشند. حال اگر این نایلون‌ها دوام خوبی نداشته باشند خیلی سریع فرسوده می‌شوند و گلخانه دار باید سریعاً آن را تعویض نماید. پس دقت داشته باشید اگر قرار است نایلونی انتخاب کنید به هزینه اولیه آن توجه نکنید و تمرکز خود را بر روی محصولی باکیفیت بگذارید تا در آینده مشکلی برای شما رخ ندهد.

شفافیت: در گذشته از پوشش‌های سبز رنگ استفاده می‌کردند و به اصطلاح به آن پوشش سبز می‌گفتند اما این روزها با وجود نایلون‌های باکیفیت گلخانه کمتر کسی از آن پوشش‌ها استفاده می‌کنند. علم ثابت کرده است پوششی برای گلخانه‌ها مفید است که شفاف باشد و نور را به خوبی از خود عبور دهد زیرا از این طریق گیاه می‌تواند فتوسنتز را به خوبی انجام دهد. البته هر نوع شفافیت مناسب نیست مثلاً در گلخانه‌ها بهتر است از پوشش‌های شیشه‌ای که شفافیت بسیار بالایی دارند استفاده نشود. در کل نایلون‌های گلخانه دارای یک شفافیت و ضخامت متعادلی هستند.

سهولت نصب: نایلون‌های گلخانه به طور کلی به دلیل خواصی که دارند بهره وری و راندمان محصولات گلخانه‌ای را بالا می برد. همچنین می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن آن را نصب نمایید. البته بهتر است برای نصب از افرادی که تجربه نصب را دارند کمک بگیرید تا بتوانید به بهترین نحوه ممکن گلخانه خود را برپا نمایید. به عنوان مثال یک نصاب حرفه ای می‌داند که برای نصب بهتر است از یک سازه نسبتاً محکم استفاده نماید تا توانایی تحمل وزن نایلون را داشته باشد.

پخش نور: مورد بعدی که باید توجه کنید این است که نایلونی که خریداری می‌کنید باید بتواند به خوبی پخش نور کند به عبارت دیگر بتواند نور را در جهات یکنواخت و منظم در تمامی قسمت‌های گلخانه پخش نماید. با استفاده از این ویژگی می‌توانید مطمئن شوید نور به صورت یکنواخت به‌تمامی قسمت‌های گلخانه می‌تابد و می‌توانید آن‌ها را به صورت اصولی پرورش دهید.

ضد بخار: ایجاد شبنم در محیط‌های گلخانه‌ای کاملاً طبیعی است اما باید محصولی خریداری کنید که ضد بخار و شبنم باشد. زیرا بخار  شبنم بیش از اندازه باعث سوختن گیاه، نرسیدن نور کافی به گیاهان و حتی افزایش بیماری و آفت ها می شود. پس اگر قصد دارید گلخانه‌ای هوشمند داشته باشید بهتر است به این نکات توجه نمایید.

 عوامل تاثیرگذار در قیمت نایلون گلخانه

نایلون‌ گلخانه ‌یکی از محبوب‌ترین پوشش‌های گلخانه است که اغلب از جنس پلی اتیلن ساخته می شود. در تولیدات جدید سعی می شود از افزودنی‌های خاص استفاده شود تا محیط را در برابر اشعه‌ی مضر و مخرب محافظت نماید. به عبارت دیگر این نایلون‌ها به صورت یک فیلتر هستند که بهره وری گلخانه را چند برابر می‌کند. یکی از مزیت‌های مهم این گلخانه‌ها این است که هزینه نسبت معقولانه‌ای به نسبت سازه‌های دیگر داد و دیگر نیازی نیست برای مقاوم‌سازی و یا مواردی مانند عدم ایجاد شبنم از وسایل و تجهیزات دیگر استفاده شود. نایلون‌های گلخانه‌ای با وجود مزیت‌هایی مانند قیمت مناسب، نصب آسان، وزن سبک و عایق‌بندی مناسبی که دارد روز به روز در بین گلخانه داران طرفداران بیشتری پیدا کرده است. حال با این اوصاف ممکن است با توجه به شرایط هر گلخانه نایلونی که استفاده می شود قیمت متفاوتی داشته باشد. در زیر به عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری نایلون‌های گلخانه اشاره‌کرده‌ایم:

·       اندازه نایلون

·       ضخامت نایلون

·       مواد افزودنی که در نایلون استفاده‌شده است

·       برند نایلون

·       تعداد لایه‌های گلخانه

·       طول عمر نایلون

 افزودنی‌ها در ترکیبات نایلون گلخانه

·       افزودنی یو وی: این ماده محیط را در برابر اشعه مضر ماورا بنفش محافظت می‌کند.

·       افزودنی آنتی باکتریال: با استفاده از این افزودنی می‌توانید مانع بسیار خوبی برای رشد باکتری شوید  همچنین در زمان سم‌پاشی از سم کمتری استفاده شود. دقت داشته باشید این ماده به طولانی شدن عمر نایلون نیز کمک می‌کند.

·       افزودنی مادون قرمز: این افزودنی باعث می شود که تا حد زیادی دمای محیط را متعادل نگه دارد به ای صورت که در روز درجه دما زیاد است هوای درون گلخانه را گرم نگه می‌دارد و در شب که درجه دما کم می شود مانع خروج حرارت و گرمایی شود که در روز جذب کرده است. این ویژگی باعث می شود که تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

·       افزودنی EVA: این افزودنی ویژگی ها مهمی از جمله جلوگیری از اتلاف گرما، استحکام بالا، انتقال نور مفید، شفافیت مناسب، مقاومت بالا در برابر سازه‌های فلزی و در نهایت انعطاف‌پذیری بالا است.

·       افزودنی لیز کننده: با استفاده از این افزودنی سطح نایلون کاملاً صیقلی و لیز می شود. حال می‌توانید به راحتی با استفاده از این افزودنی در دماهای پایین کار کنید.

·       ضد الکتریسیته ساکن: معمولاً محصولاتی که از پلی اتیلن تشکیل می‌شوند به مرور گرد و غبار را جذب می‌کنند حال با استفاده از این افزودنی می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی حذف نمایید.

·       ضد چسبندگی: این افزودنی بیشتر در هما لحظه نصب به چشم می‌آید با وجود این افزودنی می‌توانید به راحتی رول‌های نایلون‌ها را باز نمایید.

·       آنتی‌اکسیدان: وجود اکسیداسیون باعث بروز مشکلات جدی برای محصولات در گلخانه و همچنین کم شدن استحکام نایلون شود اما با وجود این پارامتر می‌توانید تا حد زیادی مقاومت موجود در نایلون را در برابر مشکلات مانند ضربات و کشش شدید بالا ببرد.

 بهترین ابعاد نایلون گلخانه

تا چند سال پیش از نایلون‌هایی باعرضه‌ای مختلف استفاده می‌کردند و برای اینکه بتوانند تمامی قسمت‌ها را به خوبی مهار کنند برای اتصال نایلون‌ها با یکدیگر از روش همپوشانی استفاده می‌کردند که این همپوشانی اغلب حدود نیم متر بود. اما پند سالی است با تولید نایلون‌های گلخانه‌ی با عرض 14 متر این مشکل برطرف شد و توانستند تا حد زیادی در وقت و هزینه صرفه‌جویی نمایند. در زیر به مزیت‌های دیگر پلاستیک‌های گلخانه‌ای 14 متری اشاره‌کرده ایم:

·       می توان به صورت یکنواخت و بدون هیچگونه برشی پوششی مناسب برای گلخانه‌ای ایجاد کرد.

·       در مصرف انرژی تا حد زیادی صرفه‌جویی کرد.

·       مقاومت را در برابر آسیب های فیزیکی و طبیعی تا حد زیادی بالا ببرند.

·       ضایعات پلاستیکی و همچنین هزینه ها را تا حد زیادی کاهش میدهند.