با این بخش بیشتر آشنا شوید!

 سرکه چوب چیست

سرکه چوب یک ماده تیره رنگ گیاهی است که از حرارت دادن چوب و سایر موارد گیاهی در محیط  بسته و بدون حرارت به دست می‌آید. سرکه چوب از فرآورده جانبی در صنعت تولید زغال فشرده است که با نام‌های  اسید چوب یا اسید پیروگلینوس نیز شناخته می‌شود. سرکه چوب دارای PH اسیدی بین 2.5 تا 3 است. این ماده حاوی ترکیبات مهم بسیار زیادی است که همگی برای گیاهان مفید هستند. سرکه چوب یک کود 100 درصد طبیعی و بدون مواد شیمیایی و یک محرک زیستی عالی برای گیاهان می‌باشد. این ماده در دوران باستان بیشتر به‌عنوان غذا یا برای درمان زخم‌ها و بیماری‌ها استفاده می‌شد. در اواخر قرن نوزدهم با تحقیقات گسترده بر روی این ماده، دانشمندان به تأثیر قابل‌توجه آن بر محصولات کشاورزی پی بردند و در نتیجه استفاده از سرکه چوب برای مصارف کشاورزی در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، استرالیا و آمریکا گسترش یافت. برای آشنایی با خواص، کاربرد، نوع مصرف سرکه چوب در ادامه‌ی مطلب با همراه باشید.

 

خواص سرکه چوب

سرکه چوب یک انتخاب عالی برای کسانی است که خواهان یک کود سالم و 100% طبیعی برای تقویت گیاهان خود هستند. این یک محرک زیستی گیاهی است که به بهبود جذب آب و مواد مغذی از طریق ریشه کمک می‌کند. سرکه چوب موجب افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاهان و افزایش سیستم دفاعی و جلوگیری از پژمردگی گیاهان می‌شود. از آنجایی که سرکه چوب از چوب به دست می‌آید، حاوی تمامی مواد مغذی مورد نیاز گیاه است و می‌تواند خاک را از مواد آلی و معدنی غنی سازد. تولید سرکه چوب یک منبع نیتروژن آلی است.

بنابراین استفاده از سرکه چوب علاوه بر تقویت گیاه باعث افزایش کیفیت خاک، افزایش حاصلخیزی و از بین بردن آفات خاک و همچنین تسریع جوانه زنی بذر و رشد گیاه نیز می‌شود. مصرف سرکه چوب علاوه بر موارد مذکور باعث تنظیم PH خاک شده و جذب عناصر کودی را تا 10 برابر افزایش می‌دهد.

 

سرکه چوب و دفع آفات گیاهی

دفع حشرات و آفات از گیاه، جلوگیری از انتشار بیماری‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی به گیاه و در عین حال عدم وجود بوی نامطبوع در این محصول بر نقش سرکه چوب به عنوان یک سم موثر و ارگانیک تاکید دارد. همگی این عوامل، محتوای طبیعی و نیز قیمت مناسب، سرکه چوب را به جایگزینی مناسب برای سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی مبدل ساخته است. برای نمونه یکی از آفت‌های مهم ریشه نماتد‌ها هستند که در زمان ضعف ریشه جای خود را به‌عنوان انگل در ریشه باز می‌کنند. نماتد آفتی خاموش است و تا زمانی که به درخت یا گیاه آسیب جدی وارد نسازد، قابل تشخیص نیست. استفاده از سرکه چوب محیط را برای رشد و نمو نماتد بسیار نامطلوب می‌سازد.

 

سرکه چوب و خوراک دام

استفاده از سرکه چوب به عنوان افزودنی در خوراک دام باعث افزایش کیفیت و طعم گوشت می‌شود. سرکه چوب همچنین تنظیم‌کننده دستگاه گوارش حیوانات است که با استفاده بهتر از مواد مغذی در خوراک، نیاز  دام به خوراک را کاهش می‌دهد.

 

آنالیز سرکه چوب

سرکه چوب از ۲۰۰ ترکیب گوناگون تشکیل شده است که همگی ارگانیک و کاملا بی‌ضرر هستند. ترکیبات اصلی تشکیل دهنده‌ی سرکه چوب شامل آب، متانول، اسید استیک، متیل الکل، بوتانیک اسید، پروپانیک اسید، فنول، والر آلدهید، پروپانون، بنزوئیک اسید، کتون، اتیل والرات (استر) و... می‌باشند. مهم‌ترین ترکیب آلی در سرکه چوب اسید استیک است که ۳ تا ۷ درصد سرکه چوب و ۵۰ تا ۷۰ درصد مواد آلی آن را تشکیل می‌دهد. ترکیبات گوناگون درون این محصول موجب می‌شود که استفاده‌ی ارگانیک از آن در موارد گوناگون، نتایج فوق‌العاده‌ای را به ارمغان بیاورد.

 

خواص سرکه چوب در کشاورزی

سموم و کودهای شیمیایی علیرغم کمک زیادی که به افزایش محصولات کشاورزی نموده‌اند، در طول زمان آثار مخربی بر سلامت محیط زیست و انسان بر جای می‌گذارند. بسیاری از محققان حوزه کشاورزی در راستای کاهش این سموم و آثار مخرب آن، از سرکه چوب برای تقویت گیاهان و کنترل آفات گیاهی استفاده نموده‌اند.

این محصول 100% ارگانیک، غیر سمی و کاملا زیست تخریب‌پذیر است. سرکه چوب می‌تواند نیاز آبی محصولات را تا یک سوم کاهش و در نتیجه مقاومت گیاه را در برابر کم آبی افزایش دهد. استفاده از سرکه چوب باعث کاهش نیاز به کود و همچنین تسریع اثر کود بر روی گیاه می‌شود. افزودن این ماده به کود حیوانی بوی بد آن را از بین  برده و فرآیند کمپوست‌سازی انواع کود را تسهیل می‌کند. سرکه چوب یک مایع آلی با چگالی بالا با هزینه‌های اقتصادی مناسب است که وابستگی به مواد شیمیایی پرهزینه را کاهش می‌دهد.

 

سرکه چوب برای درخت

نتیجه نهایی استفاده از سرکه چوب ضخیم شدن شاخه‌ها، ساقه‌ها و برگ‌ها است. میوه‌های درختانی که سرکه چوب بر روی آن‌ها استفاده، می‌شود بزرگ‌تر، پررنگ‌تر، شیرین‌تر و همچنین بادوام‌تر هستند. سرکه چوب به سبب ترکیبات خاص خود به سرعت جذب برگ درختان می‌شود. این محصول اغلب برای افزایش میزان میوه‌های تولید شده در باغات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

طرز استفاده سرکه چوب برای درختان میوه

استفاده از سرکه چوب برای درختان و سایر گیاهان به دو صورت آبیاری و اسپری کردن صورت می‌گیرد. برای استفاده از سرکه چوب ابتدا آن را با مقدار مشخصی آب ترکیب و سپس با توجه به اهداف و شرایط استفاده می‌شود.

 

میزان مصرف سرکه چوب

مقدار مصرف سرکه چوب در گیاهان مختلف متفاوت است. هرچند سرکه چوب یک ماده طبیعی است اما استفاده نامحدود از آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی چون توقف رشد گیاه و آسیب دیدن آن گردد. همانطور که اشاره شد برای استفاده از سرکه چوب با توجه به اهداف و شرایط مقداری از آن را با مقدار مشخصی آب ترکیب می‌کنند. در زیر به میزان مصرف سرکه چوب برای برخی از اهداف اشاره نموده‌ایم.

•         نسبت ۱:۲۰ به خاک، برای آفت کشی

•         نسبت ۱:۵۰ به خاک، جهت از بین بردن علف‌های هرز

•         نسبت ۱:۵۰ پاشش روی کمپوسیت، جهت تقویت کمپوسیت

•         نسبت ۱:۱۰۰ برای تقویت ساقه، ریشه و جلوگیری از پوسیدن آن‌ها

•         نسبت ۱:۲۰۰ به خاک، برای غنی سازی خاک و جلوگیری از بروز آفات و قارچ‌ها و رشد سریع تر گیاه

•         نسبت ۱:۴۰۰ برای گیاه، جهت جلوگیری از شپشک

•         نسبت ۱:۵۰۰ برای تشکیل میوه و افزایش رشد آن

 

سرکه چوب در گلخانه

با افزایش کشت و کار محصولات گلخانه‌ای، بیماری‌های گلخانه‌ای این محصولات نیز رو به افزایش است. به‌طور کلی روش‌های مختلفی برای مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی وجود دارد و استفاده از انواع سموم شیمیایی در این میان جایگاه ویژه‌ای دارد. اما استفاده نامطلوب از سموم شیمیایی خطرات بسیاری را برای انسان‌ها و محیط زیست در بر دارد که لزوم استفاده از آفت کش‌هایی با منشا طبیعی و سازگار با کشاورزی ارگانیک را افزایش می‌دهد. تحقیقات صورت گرفته حاکی از نقش موثر سرکه چوب در کاهش و کنترل برخی از آفات و بیماری‌های گلخانه‌ای و تقویت رشد و نمو گیاهان و صیفی‌جات گلخانه‌ای است.

 

سرکه چوب برای گیاهان آپارتمانی

در بخش‌های قبلی راجع به خواص بی نظیر سرکه چوب برای رشد و تقویت گیاهان و مبارزه با آفات گیاهی صحبت نمودیم. تمامی موارد ذکرشده در مورد گیاهان آپارتمانی نیز صدق می‌کند. استفاده از سرکه چوب یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت گل‌ها و گیاهان آپارتمانی است که با توجه به اثرات زیان‌بار کودهای شیمیایی به‌خصوص در فضای کوچک و بسته منزل، طبیعی و ارگانیک بودن سرکه چوب آن را به گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استفاده در محیط‌های خانگی تبدیل می‌نماید.

 

 

قیمت هر لیتر سرکه چوب

قیمت هر لیتر سرکه چوب بسته به شرکت تولیدکننده، نوع چوب و کیفیت محصول می‌تواند متفاوت باشد. یکی از عوامل تاثیر‌گذار در قیمت سرکه چوب سطح خلوص آن است، که به‌طور مستقیم بر کیفیت آن اثر می‌گذارد. قیمت هر لیتر سرکه چوب در ماه گذشته از  حدود 70000 تا 140000 تومان متغیر بوده است. چنانچه به دنبال یک ماده بسیار کاربردی و عالی برای تقویت گیاهان خود هستید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید و علاوه بر مشاوره از آخرین قیمت هر لیتر سرکه چوب  و قیمت سرکه چوب 20 لیتری اطلاع یابید.

 

قیمت سرکه چوب 20 لیتری

قیمت سرکه چوب 20 لیتری طی ماه‌های اخیر و با توجه به نوسانات قیمت در بازار ، ثابت نبوده است. با این حال بهتر است بدانید که هر چقدر حجم سرکه چوب خریداری شده بیشتر باشد، قیمت نهایی آن ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر خواهد بود. در حال حاضر قیمت سرکه چوب 20 لیتری در بازار بین 90.000 تا 1.100.000 تومان خرید و فروش می‌شود. در حقیقت این تفاوت قیمت برای سرکه چوب، به دلیل تفاوت در کیفیت، غلظت و نوع چوبی است که از آن سرکه گرفته شده است. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر دربارۀ قیمت و نحوۀ خرید سرکه چوب با کارشناسان ما تماس بگیرید‌ و پس از مشاوره، خرید خود را نهایی کنید. در ادامه فهرست قیمت سرکه چوب 20 لیتری آورده شده است:

سرکه چوب 20 لیتری

حدود قیمت (تومان)

قیمت سرکه چوب 250 سی سی شرکت عظیم زغال

32.100

قیمت سرکه چوب 350 سی سی شرکت عظیم زغال

59.000

قیمت سرکه چوب فرحبخش 5 لیتری

315.000

قیمت سرکه چوب (اسیدپیروگلینوس) کود آلی

360.000

قیمت سرکه چوب فرح بخش 20 لیتری

650.000

قیمت سرکه چوب 20 لیتری سیماتش مکمل طبیعی خاک

900.000

قیمت سرکه چوب فرحبخش 20 لیتری

1.250.000

قیمت کود مایع کامل سرکه چوب بیرشک (تصفیه شده با کربن اکتیو) 5 لیتر مخصوص زعفران،پسته و انار

1.380.000

قیمت کود مایع سرکه چوب پلاس بیرشک، (تصفیه شده با کربن اکتیو و Distilled Tower)20 لیتر

2.200.000

قیمت کود مایع سرکه چوب پلاس بیرشک، (تصفیه شده با کربن اکتیو و Distilled Tower) 20 لیتر

2.400.000

قیمت کود سرکه چوب بیرشک، 20 لیتری تصفیه شده با کربن اکتیو اصلاح، تقویت خاک و گیاه

3.780.000